Optica UE asupra datelor europene. Ne îndreptăm spre o mișcare protecționistă?

Article Optica UE asupra datelor europene. Ne îndreptăm spre o mișcare protecționistă? | Decalex

Tendința de la nivelul politicilor Uniunii Europene de a menține datele europenilor la nivel regional este din ce în ce mai evidentă.

După ce în luna iulie Curtea de Justiție a Uniunii Europene a invalidat decizia Comisiei privind Privacy Shield (un mecanism care asigura transferul liber de date între Uniune și Statele Unite ale Americii), recent au fost dezvăluite planurile unei propuneri de lege privind strategia europeană în materia datelor. 

Ce este DGA?

Proiectul de lege creat de Comisie dorește adoptarea unui Data Governance Act și confirmă din nou direcția europeană de a-și afirma suveranitatea asupra datelor și dorința de a controla tehnologiile alimentate de respectivele date. 

În acest sens, unul dintre pilonii pe care se întemeiază propunerea este conceptul de data localization, care ar restricționa transferul liber al unor categorii de date în afara blocului european. 

Obiectivul acestui pilon este de a păstra anumite tipuri de date doar pe teritoriul Uniunii, și de a consolida colaborarea dintre statele membre.

Ce măsuri include DGA?

Comisia dorește prin respectivul act crearea unei noi infrastructuri pentru transferul datelor sensibile de la persoanele vizate către agențiile statului, iar ulterior să permită instituțiilor publice ale statelor membre să transmită între ele aceste date în scopul unei cooperări mai bune. Nevoia unui asemenea mecanism a fost evidențiată în special în ultimele luni, când odată cu pandemia cauzată de noul coronavirus, colaborarea între spitale și instituțiile de sănătate publică a fost esențială.

Totodată, este propus să se ofere posibilitate pacienților de a-și dona datele în scopul cercetării științifice, iar companiile care prelucrează aceste date oferite în mod voluntar vor trebui să aibă sediile în spațiul UE. 

O altă măsură inclusă în proiectul de lege prevede condiționarea transferului de date sensibile în afara Uniunii de aprobarea unei curți europene. De asemenea, accepțiunea de date sensibile în sensul actului include o marjă largă de date, de la informații despre sănătate deținute de spitale publice, până la declarații de avere și hotărâri judecătorești. 

Noua propunere legislativă ar putea intra în conflict cu regimul deja existent în UE, și anume, cel instituit de Regulamentul General privind Protecția Datelor (GDPR). Acesta prevede deja un cadru legal care guvernează prelucrarea datelor sensibile. 

Deși toate aceste propuneri susțin în continuare comerțul liber și dezvoltarea pieței unice (în special la nivelul fluxului de date), ele sunt limitate la spațiul Uniunii Europene. 

Direcția pe care o putem observa este de a păstra în Uniune datele personale și informațiile digitale, cu scopul de a mări independența tehnologică și de a încuraja dezvoltarea unor industrii europene proprii.

Este avut în vedere ca pe viitor piața europeană de date să devină un competitor pentru platforme precum Google sau Facebook, însă prin companii care se supun regulilor europene privind protecția și supravegherea datelor. 

Propunerea legislativă vine după ce companiile europene au fost deja sfătuite să oprească transferurile de date către Statele Unite în urma deciziei Schrems II, din luna iulie. În prezent, zvonurile despre un proiect de lege care să contureze suveranitatea asupra datelor europene și localizarea acestora, va adăuga incertitudine și mai mare în mediul de afaceri.

Totuși nu vom ști concret dacă se va modifica viziunea europeană, până la adoptarea unui act oficial de către Parlament și Consiliu. Momentan putem doar să analizăm direcția spre care înclină Curtea de Justiție și Comisia, însă cuvântul final va fi pronunțat de cele două corpuri legislative. 

 

Pe lângă dificultățile de ordin tehnic care limitează transferurile în afara Uniunii, noua orientare europeană ar putea afecta comerțul digital, cauzând pierderi de miliarde de euro. Unele critici aduse la politica protecționistă asupra datelor spun că adoptarea unei reglementări stricte în materie ar putea fi împotriva angajamentelor comerciale la care UE s-a obligat. 

Chiar și în cadrul Comisiei europene părerile sunt împărțite cu privire la această nouă perspectivă. Unii oficiali au declarat că e important ca datele să poată fi transferate în mod liber atât în Uniune, cât și în afara sa, având speranțe pentru resuscitarea unui acord care să permită transferurile libere transatlantice. 

 

Pe lângă efectele pe care proiectul de lege l-ar putea avea asupra transferurilor în afara UE, este avută în vedere dezvoltarea cooperării europene, prin crearea unei infrastructuri regionale care să faciliteze transferurile între statele membre, și să încurajeze modelele de afaceri pur europene. 

Concluzii

În final, ideea care pare să dirijeze propunerea de lege, este că o administrare și coordonare mai bună a transferurilor de date în interiorul Uniunii, este interdependentă de mai multe restricții care limitează transferurile în afara spațiului european. Această viziune are unele particularități extreme și nu pare să ia în considerare o cale de mijloc, care asigură prosperitatea dezvoltării tehnologice proprii europene, dar nu împiedică fluxul de date și comerțul în afara Uniunii. 

Sperăm că în final, după consultările corpurilor legislative europene, va fi găsită o soluție optimă care să concilieze toate grupurile interesate, și să asigure totodată cadrul potrivit pentru protecția datelor și dezvoltarea inovației digitale.

 

Între timp, GDPR rămâne standardul de aur în materia protecției datelor, iar companiile din domeniul medical, cele care lucrează cu date sensibile, au obligația de a numi un DPO însărcinat să monitorizeze respectarea GDPR. Pentru mai multe detalii despre serviciul de DPO externalizat ne puteți scrie la office@decalex.ro 

Acest articol a fost scris pe data de 12 noiembrie 2020.

Share:
Decalex
Autor: DECALEX

PUNE O INTREBARE