Drepturile consumatorului – a fi sau a nu fi de acord

By septembrie 22, 2017Articole, News

Putem vorbi despre drepturile consumatorului, când în prezent majoritatea contractelor online stabilesc restricții de utilizare?

 

Facebook a pierdut un proces major la Curtea Supremă a Canadei săptamâna trecută, întrucât Curtea a refuzat să pună în aplicare o clauză de competență exclusivă în favoarea Facebook ce neglija drepturile consumatorului.

 

Clauza era inclusă în contractul standard online Facebook și prevedea că acţiunile în justiţie împotriva rețelei pot fi pornite numai în California. Astfel, Curtea a deschis calea unei acţiuni  intentată în British Columbia, sub legea privată provincială.

 

Majoritatea membrilor Curţii a decis faptul că neaplicarea clauzei a fost determinată de puterea inegală de negociere dintre utilizatori şi companii asemenea Facebook.

 

În timp ce hotărârea poate fi interpretată restrictiv, ca o afirmaţie a importanţei drepturilor private şi ca o atenţionare către companiile care cer să contracteze în legătură cu drepurile consumatorului în cadrul clauzelor de selecţie, decizia poate avea şi un efect mai îndepartat, forţând o reexaminare a clauzelor nenegociate din contractele online.

 

În speța de față, judecătoarea Rosalie Abella a pus întrebarea pe care mulţi canadieni şi-o pot pune atunci când sunt rugaţi să selecteze ”Sunt de acord” pe numărul mare de site-uri și servicii de internet care îi obligă în mod fraudulos pe utilizatorii lor să accepte contracte lungi pe un temei care nu permite negocierea, după modelul ”accepti sau pleci”.

 

‘’Ce înseamnă atunci consimţământ, când înţelegerea se presupune că este realizată doar apăsând o tastă a computerului? Se poate spune în mod real că atenţia consumatorului a fost îndreptată către toate condiţiile şi că acesta şi-a dat realmente consimţământul?’’

 

Curtea a pus la îndoială dacă este adecvat să aplicăm toate condiţiile conţinute în contractele online fără a le critica. Astfel, putem vorbi despre regândirea raportului dintre comsumatori și comerciant în industria comerţului electronic, relație care a impus standarde comerciale sofisticate de contractare pentru consumatori în general neglijenţi.

 

În zilele dinaintea Internetului şi comerţului digital, consumatorii rar intrau în contracte formale cu companii mari când interacţionau cu prietenii, când făceau copii ale fotografiilor spre a le înmâna familiei, sau când îşi achiziţionau muzică, videoclipuri sau alte instrumente media.

 

Apariţia tehnologiei digitale a făcut mai mult decât a facilita comunicarea media şi noile servicii online. Aceasta a adus odată cu ea companii de Internet care mediază aceste activităţi guvernându-le unor contracte impuse consumatorilor pentru accesarea serviciului.

 

Aplicabilitatea acestor contracte este adesea presupusă, bazându-ne pe legile comerţulului electronic, legi care confirmă validitatea contractării electronice la fel de bine ca tradiţionalele noţiuni de ”ofertă’’ si ”acceptare’’. De cele mai multe ori, consumatorii sunt conştienţi că acţiunile lor vor fi guvernate de site sau de condiţiile de folosire a serviciului.

 

Aceste contracte sunt însă diferite de contractele comerciale tip B2B, care implică negocieri atente şi compromisuri bine înţelese de către părţi. În prezent consumatorii intră în sute de contracte online pe care se presupune din start că nimeni nu le citește de la început până la sfârşit.

 

Într-adevăr, în neputință să modifice condiţiile sau să negocieze anumite schimbări, consumatorii au ca singură alternativă renunțarea la serviciul sau produsul respectiv cu desăvârşire.

Însă pentru studenţii cărora li se solicită să folosească servicii în Cloud, respectiv e-book-

uri sau pentru persoanele care aşteaptă să se conecteze pe reţelele sociale cu semenii lor, neacceptarea termenilor și condițiilor nu reprezintă o alegere reală și nu ține cont de dreptul legitim de negociere. În acest fel se stabilesc restricţii de utilizare contractuale care nu exersează cu adevărat drepturile consumatorului și contravin echilibrului contractual.

 

Curtea canadiana a forţat companiile online să reconsidere dacă acordurile lor sunt pe deplin aplicabile şi dacă încurajează consumatorii să îşi susţină drepturile.

 

 

Leave a Reply