facebook_pixel

Solutii si Sugestii privind recrutarea pentru companiile antreprenoriale

By marţi, 6 februarie 2018Noutăți
Sorin Faur

Soluții și sugestii privind recrutarea pentru companiile antreprenoriale

Vedem tot mai multe articole în presă despre cât de dificil este să găsim oamenii calificați de care avem nevoie.  Nu doar presa aduce acest subiect în discuție ci și studiile de specialitate – în 2017 aproximativ 73% din managerii companiilor din România au declarant că au avut dificultăți (substanțiale) în recrutare. Deficitul de talente este principala cauză, mulți români 4.5 milioane, lucrează afară și deci nu mai sunt fizic în țară, populația activă și interesată se reduce de la an la an, nici nu mai luăm în calcul fenomenul de descreștere demografică respectiv problemele din educație și învățământ. Pe acest fond, relația cerere-oferta este puternic debalansata și deci piața a devenit agresiv-concurențială pentru candidații buni. Pentru companiile mici și mijlocii, pentru proiectele antreprenoriale cu 10-15-20 angajați și până în 50-250 recrutarea se poate dovedi odată în plus (mai) dificilă pentru că aceste companii se luptă pentru aceiași candidați cu firme mult mai mari, care beneficiaza nu doar de resurse financiare ci și de brand și notorietate.

Ce se poate face totuși – micii antreprenori reprezintă conform statisticilor marea majoritate a firmelor dintre cele peste 600.000 cât există în România? Cum pot companiile mici și mijlocii să atragă candidații de care au nevoie? Iată mai jos câteva soluții și direcții de acțiune:

(1)  Oferta de Valoare atractivă și distinctă. Pentru a-și atrage candidații, companiile mici, startup-urile și în general proiectele antreprenoriale trebuie să își pună bine la punct Oferta de Valoare astfel încât să își transforme lipsurile în avantaje față de concurență. Este o problemă de perspectivă, nu toți oamenii își doresc același lucru: nu toți oamenii vor să lucreze în multinaționale și nu toți adera la același tip de companii. Unele companii pun pe masă beneficii (financiare) atractive dar acestea poate vin la pachet și cu aspecte precum: open space-uri, proceduri, segmentarea muncii și supra-specializare, uneori rigiditate și rutină, stres și deci așteaptă un anumit tip de candidat. Altele poate oferă mai puțîn sub aspectul pachetului salarial dar compensează pe partea de climat și autonomie. Antreprenorul trebuie să se gândească și să pună pe o listă tot ce face parte din pachetul extins de beneficii al companiei, adică nu doar beneficii directe ci și beneficii indirecte, oricât de mici și neimportante ar părea.

(2)  Mediu de lucru plăcut: Oamenii sunt de obicei interesați de un anumit mediu de lucru – plăcut, primitor și pe măsura nevoilor și personalității fiecăruia, mediu pe care orice companie, oricât de mică îl poate oferi. Sigur că o companie mică nu poate egala renumele unui brand internățional, dar poate oferi un mediu de lucru curat, luminos, prietenos ceea ce pentru unii reprezintă exact ce își doresc, în contrast cu clădirile mari și impunătoare dar cu open space-uri gălăgioase și lipsite de intimitate din firmele mari.

(3)  Libertate de acțiune și oportunități. Un specific al companiilor antreprenoriale este tocmai viteza cu care se mișși rapiditatea cu care iau decizii, nefiind blocate în mecanisme și proceduri birocratice. Angajații din aceste companii văd imediat rezultatul muncii lor, pot lua singuri decizii și repede pot trece la implementare fără să aibă nevoie de aprobare de la Londra (de exemplu).  Mulți își doresc independență, șansa de a acționa liber și de a se afirma creativ. Lasă-ți deci angajații să își asume responsabilitatea pentru ce fac și să beneficieze de libertate de mișcare – nu de control – și să vină cu rezultate nu cu rapoarte.

(4)  Angajare pe baza de potențial: mai mult că niciodată contează astăzi la un angajat ce poate să facă și cât de bine se poate adapta le cerințele de zi cu zi, mai mult decât ce știe strict sau a făcut în trecut. Nu că experiența nu contează, întotdeauna contează, dar astăzi sunt domenii care, noi fiind, pur și simplu nu (prea) au istorie directă. În plus, tot mai valoroase sunt capacități precum creativitatea, inițiativa, etc. Recrutarea pe baza de potențial poate duce la descoperirea unor oameni talentați care altfel nu trec de filtrele de experiență.

(5)  Vizibilitate internă și oportunități de creștere pentru angajați: într-o firma antreprenorială oamenii se pot face ușor remarcați. Fiecare angajat face diferența, toți cresc împreună cu firma și aceasta este exact ce vor unii candidați: să conteze, să construiască, să simtă că fac diferența. Din nou, ține de capacitatea companiilor să își adreseze candidații diferențiat și în funcție de nevoi astfel încât să își recruteze exact angajații de care au nevoie.

șiți mai multe articole și materiale privind recrutarea și motivarea angajaților aici.

Sorin Faur

Academia de HR

Leave a Reply