Studiu de caz: Impactul Regulamentului General privind prelucrarea datelor asupra firmelor de recrutare

Regulamentul General de Protecţie a datelor (G.D.P.R.) se aplică firmelor de recrutare, în situaţia în care angajaţii pe care îi plasează către companii, sunt persoane de pe teritoriul Uniunii Europene.

G.D.P.R. se va aplica atât angajatorilor, cât şi furnizorilor de servicii de resurse umane care prelucrează datele personale ale angajaţilor şi aplicanţilor pentru un post, în numele angajatorului („operatorii de date”).

Ce obligaţii noi au firmele de recrutare?

Conform noilor reguli, companiile de recrutare vor trebui să demonstreze scopul şi temeiul juridic în baza căruia are loc recrutarea, altfel va trebui să înceteze prelucrarea datelor cu caracter personal.

Firmele de recrutare vor trebui să furnizeze candidaţilor/angajaţilor informaţii mai detaliate cu privire la modul în care prelucrează şi de ce le prelucrează datele personale. În al doilea rând, candidaţii/angajaţii au un drept de acces la datele lor şi dreptul de a avea datele inexacte rectificate. În cele din urmă, candidaţii/angajaţii vor avea dreptul să solicite firmei de recrutare să şteargă datele personale despre ele în anumite circumstanţe.

Firmele de recrutare vor trebui să reevalueze cu atenţie temeiul juridic pe baza căruia prelucrează datele personale ale aplicanţilor. În cazul în care se bazează pe consimţământ, acestea vor trebui să verifice dacă acesta a fost luat în condiţii ce îndeplinesc toate cerinţele impuse de G.D.P.R. şi să aibă în vedere că liberul consimţământ implică faptul că acesta poate fi revocat în orice moment.

Soluţii practice

  • Dacă firma de recrutare are un contract cu angajatorul prin care îi furnizează serviciul de recrutare de personal necesar pentru posturile disponibile.

Conform noului Regulament, firma de recrutare trebuie să aibă o politică internă proprie privind modul în care se face transferul de date personale al candidaţilor, de la firma de recrutare către angajator. De asemenea, este necesar să existe un acord cu privire la datele personale transferate între cele două companii.

  • Situaţia contactării candidatului de către firma de recrutare.

Conform Regulamentului, este nevoie că firma de recrutare să obţină acordul expres al aplicantului de a i prelucra datele personale cu scopul de a-i găsi o oferta de muncă corespunzătoare.

  • Situaţia în care după ce are loc plasarea de personal, firma de recrutare păstrează datele personale ale aplicantului.

Pentru a păstra datele personale ale aplicanţilor şi după ce s-a finalizat recrutarea, firma de recrutare trebuie să aibă o procedura de management a bazei de date, în care se specifică în mod expres datele prelucrate, scopul prelucrării şi perioada care trebuie raportată la scop. O ultima chestiune ce trebuie avută în vedere este că în procedura internă să se prevadă drepturile aplicantului ( de rectificare a erorilor cu privire la date, dreptul de a fi uitat etc).

Dacă am un site de recrutare unde candidaţii acceptă termenii şi condiţiile?

Consimţământul implicit care vine prin intermediul termenilor şi condiţiilor nu este suficient conform noului Regulament.

Ai o firmă de recrutare şi nu ştii ce măsuri să iei pentru a fi în conformitate cu Regulamentul? Trimite-ne un mail la office@decalex.ro şi un specialist în protecţia datelor te va ghida în procesul de conformare cu prevederile G.D.P.R.

CRISTIANA DECA

Data protection specialist

 

Leave a Reply