Raportarea știrilor false pe Facebook

By miercuri, 1 martie 2017Subiecte populare - trenduri

Știrile false postate pe platforma Facebook au devenit o adevărată problemă și reprezintă un subiect mult dezbătut, în special în contextul consecințelor negative pe care le pot avea aceste informații false la nivel politic.

De ce apar aceste știri false? Unul din motive poate fi acela că se pot câștiga foarte mulți bani prin postarea unor astfel de știri.

În timpul campaniei prezidențiale recente din Statele Unite, cei de la Facebook au fost constrânși să introducă o opțiune de a raporta o știre ca fiind falsă, Fake News, mai precis o știre care provine de la o sursă care nu este verificată sau nu este de încredere.

Cu privire la acest subiect, Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook, a declarat că Facebook cunoaște amploarea și seriozitatea acestei probleme și face eforturi constante de a le furniza utilizatorilor platformei Facebook știri cu conținut cât mai exact și real.

Primul pas pe care l-au făcut cei de la Facebook a fost acela să penalizeze știrile false folosind un algoritm similar celui de identificare a spam-ului, scam-urilor sau clickbait-urilor, această penalizare având loc în News Feed. Astfel aceste știri false nu pot fi răspândite într-un mod extrem de rapid pe internet.
Însă această problemă este una complicată, atât din punct de vedere tehnic, cât și din punct de vedere conceptual.

Cei de la Facebook folosesc așa numitele Third Party Fact Checking Organizations, organizații care verifică sursele postărilor. Pe lângă aceste organizații, Facebook mai are nevoie de ajutor. Acest ajutor poate veni doar de la utilizatorii platformei, aceștia având posibilitatea de a raporta știrile false direct către Facebook.

Utilizatorii vor fi alertați când vor accesa o asemenea știre pe un link extern, fiind avertizați că știrea respectivă a fost semnalată de utilizatori ca fiind falsă, fiind așadar disputată. Acea știre va conține un link către articolul corespunzător, care explică pe larg motivul pentru care ea este disputată.

Avertizarea este un pas important făcut de cei de la Facebook, utilizatorii fiind înștiințați din timp cu privire la conținutul știrii. Știrea falsă va putea fi astfel transmisă către alt utilizator („shared post”), însă persoana care trimite aceea știre va primi un mesaj care o informează că respectiva știre este disputată ca fiind falsă.

Toate știrile care vor fi semnalate ca fiind false de către utilizatori, vor fi afișate mai jos în News Feed, neprimind publicitatea (“promoted ad”) căutată de cei care le-au redactat. Deci, practic, aceste știri au din start șanse foarte mici de a fi distribuite sau diseminate.

Procedura de raportare a știrilor false pe Facebook este următoarea:

– Utilizatorii vor semnala știrile ca fiind false, anunțăndu-i astfel pe cei de la Facebook.
– Facebook va trimite aceste rapoarte mai departe, către organizațiile terțe pentru a fi verificate (am deteliat mai sus acest proces).
– Aceste Third Party Fact Checking Organizations (în prezent Facebook a încheiat sute de contracte cu diverse companii în acest sens) vor verifica respectivele știri semnalate ca fiind false de către utilizatori, urmând a da un verdict, a decide dacă sursele citate sunt reale sau nu.

Cum semnalăm o știre falsă? Ca utilizator Facebook, puteți semnala o știre ca fiind falsă parcurgând următorii pași:

  • Orice persoană care găsește o știre care conține informații false are posibilitatea să dea click pe butonul ’’V’’ din partea sus-dreapta al postării; în acest sens se va deschide un meniu, de unde trebuie aleasă opțiunea ’’Report post’’ (Raportează postarea);
  • Se va alege din acel meniu, opțiunea ’’ I think it shouldn’t be on Facebook’’ (Cred că nu ar trebui să fie pe Facebook);
    din caseta care va apărea pe ecran se va bifa opțiunea ’’It’s a false news story’’ (Este o știre falsă).
  • Ultimul pas este acela de bifare a opțiunii ’’Mark this post as fake news’’.

Platforma Facebook nu va șterge aceste știri catalogate ca fiind false, instant, ci le va eticheta ca fiind disputate, primind o publicitate redusă în News Feed.

Cu alte cuvinte, posibilitatea de a câștiga de pe urma acestor postări va fi înlăturată, urmând ca în cursul acestui an să fie implimentat un program de supraveghere a acestor tipuri de publicitate (Economical Ads și Ad Farm Detection).

În România, această opțiune nu funcționează însă pe toate paginile Facebook, în unele cazuri deschizându-se o fereastră cu opțiuni care nu pot fi activate. Rămâne văzut dacă va funcționa cu adevărat pe termen lung și, implicit, dacă acele știri false vor fi flagged (semnalate ca fiind false).